همه چیز درباره سرنخ فروش یا Lead Generation

همه چیز درباره سرنخ فروش یا Lead Generation

همه چیز درباره سرنخ فروش یا Lead Generation

تصور کنید ، شما برای عمده تصمیم گیری هایتان مانند خرید یک محصول مسیری مشخص طی می کنید . فرض کنید از سوپر مارکت محل خرید کردید بعد در کیسه خریدتان با تبلیغ و تراکتی از فروشگاهی دیگر در محل مواجه می شوید در مورد آن تحقیق و پرس و جو می کنید و بعد به آنجا مراجعه می کنید .

در این مثال موضوعی به نام لید Lead یا ” سرنخ ” یا “مشتری راغب ” حائز اهمیت است که می خواهیم در این مقاله برایتان شرح دهیم . سپس به سراغ روش های کاربردی برای ایجاد ” Lead Generation ” و این سرنخ می پردازیم .

تعریف لید ( سرنخ ) و لید جنریشن

می توان اینطور گفت که هر زمان که یک خریدار و مخاطب به طور مثال واژه ای مانند دوربین را جستجو کرده و به سایت شما می رسد و یا خدماتی را دنبال می کند که شما ارائه دهنده آنید می توان گفت که این شخص به دوربین علاقه دارد و یا خریدار خدمات شما می باشد ، حال می توان گفت فارغ از تبدیل شدن وی به یک خریدار، او یک لید یا سرنخ محسوب می شود . مسلما می دانید که وارد شدن این فرد در سایت شما کافی نیست و کار شما نیز با آن خریدار تمام نشده است چون او هنوز هیچ خریدی انجام نداده است پس در این مرحله است که باید این سرنخ را گرفته و تا انتهای مسیر او را با خود ببرید. توضیح کوتاه واژه لید جنریشن یا همان سرنخ یابی استفاده و ایجاد راهکارهایی برای دریافت راه ارتباطی با خریدار و کاربر می باشد در واقع راههایی از قبیل دریافت شملره تلفن و ایمیل .

اهمیت سرنخ فروش یا لید برای ما

فرض کنید شما سایت آموزشی و فروش فایل دارید و ویدئوی آموزشی در سایت خود قرار داده اید به مبلغ یک میلیون تومان ، می توان حدس زد که هیچ مراجعه کننده ای که اولین بار است به مجموعه شما سر می زند حاضر به پرداخت این مبلغ نمی شود حال اینجاست که گرفتن ایمیل کاربر بسیار اهمیت دارد زیرا شما با داشتن اطلاعات ایمیل ابتدا برای شخص یک مجموعه مرتبط رایگان ارسال می کنید و در روزهای بعد ویدئوی کوتاه شده ای از پکیج آموزشی تان را به رایگان در اختیارش می گذارید اکنون می توان گفت این کاربر با مجموعه شما آشنا شده و قسمتی از آموزشهای شما را دیده و بیشتر به شما اعتماد پیدا کرده است و اکنون احتمال آنکه پیشنهاد خرید دوره آموزشی را بپذیرد بسیار بیشتر است .

چگونگی گرفتن سرنخ از مشتری

تمام سعی ما در لید جنریشن گرفتن اطلاعاتی مانند شماره تماس یا ایمیل از مخاطب می باشد اما این کار به هیچ وجه ساده نیست، مخاطبی که برای لود شدن سایت شما صبر نمی کند چطور قرار است فرم ثبت نام و دریافت اطلاعات را در سایت برای شما پر کند. می توان گفت مخاطب فقط در ازای دریافت یک سرویس رایگان و یا یک ارزش که در اختیارش قرار می گیرد حاضر خواهد بود راه ارتباطی اش را به ما بدهد. در اینجا چند راهکار برای دریافت سرنخ با کیفیت از مخاطب در اختیارتان قرار می دهیم.

1. بهینه سازی ظاهر سایت

برای شروع باید مطمئن باشد که سایتتان بهینه است ، چنانچه مخاطب در لحظه ورود اولیه به سایت جذب ظاهر نشود به مراحل بعدی که همان ثبت نام و دریافت مشخصات اسن نخواهد رفت و یقینا سایتتان را ترک می کند پس ابتدا از ظاهر حرفه ای سایت و داشتن سرعت مناسب در هر دستگاهی بالاخص تلفن همراه مطمئن شوید .

چنانچه سایتی با ظاهری کاملا حرفه ای و ریسپانسیو می خواهید ، لطفا به قسمت فروشگاه ساز و سایت ساز فراسایت مراجعه کنید .

2. افزایش بازدید سایت

طراحی وبسایت شما هر چقدر ظاهری جذاب و حرفه ای داشته باشد اما توسط هیچ مخاطبی دیده نشود مسلما سر نخ و لید هم برای شما نخواهد داشت . در واقع گام دوم انجام راهکار هایی مانند موارد فوق می باشد ، راهکار های نظیر :

-بازازیابی محتوایی

-تبلیغات در شبکه های اجتماعی(social marketing)

-سئو

-تبلیغات

در این قسمت ارائه محتوای جذاب و مفید را از یاد نبرید ، با ایجاد یک کال تو اکشن (call to action) خوب در محتوایتان می توانید آدرس یا شماره کاربران را دریافت کنید .

3. ساخت فرم های ساده و جذاب

مخاطب به هیچ عنوان حوصله جواب دادن به سوالات طولانی را ندارد لذا سعی کنید نهایتا یک فیلد برای دریافت ایمیل و نام او طراحی کنید بهتر است برای این کار از یک طراحی جذاب و جالب که از طریق یک پاپ آپ در سایتتان استفاده می شود نمایش دهید . توصیه می شود فرم طراحی شده برای سایتتان با محتوای آن صفحه مرتبط باشد .

4. استفاده از نظرات کاربران و توصیه آنها

مطمئن باشید توصیه و نظر مشتریان بسیار در تصمیم گیری کاربران دیگر موثر است . حتما در ازای یک پیشنهاد خوب از مخاطبین بخواهید تجربه خود را با دوستان و دیگران به اشتراک بگذارند .

5. داشتن صفحه ورود یا لندینگ پیج جذاب

اساسا لندینگ پیج قسمتی از سایت است که یک کال تو اکشن مثل خرید محصول یا خدمات ، ثبت نام یا عضویت در آن انجام می شود . این صفحات مهم مکان مناسبی برای دریافت دید مشتریان است . حتما در اینجا می توانید پیشنهادهایی مانند تخفیف یا دانلود فایل رایگان را در ازای فرستادن لینک صفحه برای تعدادی از دوستان و غیره ارائه دهید .

6. ارائه یک آفر یا پیشنهاد با ارزش

لازم است بدانید که مخاطب معمولا رایگان کاری برای ما انجام نمی دهد حتما با یک پیشنهاد شگفت انگیز او  را ترغیب کرده و اطلاعاتش را دریافت کنید . بدانید این که چه چیزی در آن لحظه برای مخاطبتان جذاب است به کسب و کار خودتان مرتبط است . اگر او به دنبال خرید فایل وارد سایت شما شده ارائه رایگان بخشی از فایل ویدئوی شما مناسب است و اگر سایت فروشگاهی دارید دادن تخفیف به مخاطب او را ترغیب خواهد کرد .

7. برگزاری یک رویداد یا برنامه ویژه

شما می توانید با ترتیب دادن یک رویداد چند ساعته رایگان و یا با قیمت کم که در آن آموزشهای مرتبط به مخاطبتان ارائه می کنید راههای ارتباطی آنها را دریافت کنید هم چنین این برنامه ها بهترین راه برای برقراری ارتباط با مخاطبان است .

 

.:: منتظرتان هستیم ::.

مشاوره طراحی سایت کاملا رایگان از ما دریافت کنید

فراسایت یک پلتفرم طراحی سایت است که روند ساخت یک وبسایت را از 0 تا 100 برای شما در زمان کوتاهی خلاصه می کند!