معیار های آنالیز و تحلیل سایت در 2021

معیار های آنالیز و تحلیل سایت در 2021

معیار های آنالیز و تحلیل سایت در 2021

در این مقاله قصد داریم به بررسی معیار های آنالیز و تحلیل سایت بپردازیم و در ادامه شما را با مهم ترین ابزارهای کاربردی در این زمینه آشنا کنیم . به طور معمول وقتی با دارندگان وب سایت ها یا فروشگاه های اینترنتی درباره میزان فعالیت و موفقیت سایتشان صحبت می کنیم ، تنها به میزان بازدید روزانه یا میزان فروش اینترنتی سایت اشاره می کنند . در صورتی که تحلیل و آنالیز سایت در واقع دریافت و بررسی اطلاعاتی نظیر :

میزان بازدید از هر صفحه ، مدت زمانی که کاربران در سایت صرف می کنند ، کانال های ورودی کاربران به سایت ، میزان کلیک یا اسکرول و مشخصات فردی کاربران نظیر منطقه جغرافیایی ، جنسیت ، سن و غیره می باشد .

معیار های تحلیل سایت

1. مجموع کلیک‌ (total click)

مجموع کلیک ، جمع تعداد کلیک‌های کاربران در نتایج جستجوی گوگل روی سایت شما می باشد .

2. میانگین نرخ تبدیل (CTR):

تعداد دفعاتی که روی سایت شما در نتایج گوگل کلیک شده، نسبت به تعداد دفعاتی که سایت‌تان دیده شده (ایمپرشن) نرخ کلیک یا CTR گفته می‌شود

3. مجموع مشاهده (total impressions): 

زمانی که شما عبارتی مانند طراحی سایت را جستجو می‌کنید،هر سایتی که در صفحات جست و جو قرار دارد ، حتی اگر شما روی آن سایت کلیک هم نکنید، همین که آن را دیده‌اید، یک impression برای سایت در نظر گرفته می شود .

4. میانگین جایگاه (position):

میانگین جایگاه شما در نتایج جستجوی کلمات و عبارات را نشان می‌دهد .

ابزار سرچ کنسول

به منظور دستیابی به 4 مورد بالا می توانید از این ابزار استفاده کنید . بعد از اینکه آن را راه انداختید، با بازکردن آن، به طور پیش فرض، پنل سرچ کنسول روی منوی overview قرار دارد. این بخش اطلاعات را در بازۀ زمانی که خودتان مشخص کرده‌اید را به شما ارائه می‌دهد .

5. رتبه سایت :

یکی دیگر از معیارهای آنالیز و تحلیل سایت که احتمالا به آن برخورد می‌کنید، رتبه الکسا (Alexa Rank) می باشد . در واقع ابزاری با همین نام  با توجه به میزان بازدید کاربران از سایت، نرخ پرش، مدت زمانی که کاربران در سایت مانده‌اند، سرعت سایت و غیره مشخص می کند که سایت شما چه رتبه‌ای دارد.

6. نرخ پرش (bounce rate):

وقتی که کاربر به سایت شما وارد می‌شود و بعد از مدت زمانی و بدون هیچ تعاملی (باز کردن صفحات دیگر سایت و…) از سایت شما خارج می‌شود، یک بانس ریت یا نرخ پرش اتفاق افتاده است. پس هر چه این عدد کوچکتر باشد، بهتر است.

علت های بالا رفتن نرخ پرش

  • کند بودن سایت : به طور معمول مدت زمان بالا آمدن سایت اگر بیش از 4 یا 5 ثانیه باشد ، کاربر سایت را ترک کرده و به سراغ سایت دیگری خواهد رفت . برای بررسی سرعت سایت می توانید از ابزار کاربردی جی تی متریکس (GTMetrix) استفاده کنید .
  • کیفیت پایین محتوای ارائه شده :محتوای غیر مرتبط و بی کیفیت ، بیشترین تاثیر را در بالا رفتن نرخ پرش سایت شما خواهد داشت . زمانی که کاربر مطلبی را در گوگل جست و جو می کند و از این طریق وارد سایت شما می شود ، در صورتی که با محتوای بی ربط مواجه شود سریعا سایت شما را ترک خواهد کرد . در نظر داشته باشید که این کار منجر به از بین رفتن اعتماد کاربران نیز خواهد شد .
  • مقدمه غیر جذاب : جامع ترین و کامل ترین مطالب و محتوا ها نیز به یک مقدمه جذاب و کاربر پسند نیاز دارند .در غیر این صورت کاربر از ادامه فعالیت در سایت منصرف می شود و لذا نرخ پرش بالا می رود .
  • عدم استفاده از لینک های داخلی : وجود لینک های داخلی در بین یک مطلب منجر به درگیر کردن کاربر در سایت خواهد شد . لذا در صورتی که کاربر را با استفاده از لینک‌های داخلی به صفحات دیگر سایت‌ان همراه نکرده‌ باشید ، باز شاهد ترک سریع کاربران از سایت و افزایش نرخ پرش خواهید بود .

محاسبه نرخ پرش و شناخت کاربران با استفاده از گوگل آنالیتکس

همان طور که در مقاله دیگری اشاره شد ،یکی دیگر از ابزارهای تحلیلی مهم سایت ، گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)می باشد . اطلاعانی نظیر :

  • نرخ پرش یا bounce rate کاربران از هر صفحه سایت
  • دستگاه مورد استفاده کاربران
  • مسیرها و کانال‌های ورود کاربران به سایت
  • میزان بازدید از سایت
  • میزان بازدید و ترافیک هر صفحه از سایت شما
  • مدت زمان حضور بازدیدکنندگان در وب سایت

با استفاده از ابزار گوگل آنالیتکس قابل دسترسی خواهد بود .

محاسبه نرخ پرش

با کلیک بر روی تب behavior و سپس گزینه site content صفحه‌ای مانند تصویر زیر برای‌تان باز می‌شود که در آن اطلاعاتی شامل میزان نرخ پرش هر صفحه، مدت زمان ماندن و نرخ تبدیل هر صفحه قابل مشاهده می باشد .

شناخت کاربران با گوگل آناالیتکس

از بخش audience وارد گزینه overview شوید. کمی صفحه را به پایین اسکرول کنید تا با این بخش (تصویر بالا) روبرو شوید. نمودار دایره‌ای که در عکس مشخص شده، میزان کاربرانی که برای بار اول به سایت وارد می‌شوند و میزان کاربران بازگشتی را نمایش می دهد . در ادامه می توانید اطلاعات مهم دیگری مثل مکان جغرافیایی، مرورگر کاربران، سیستم عامل و حتی سرویس دهنده اینترنتی کاربران را مشاهده کنید .

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با معیارهای آنالیز و تحلیل سایت و برخی ابزارهای کاربردی آن آشنا کنیم . لازم به ذکر است اطلاعات به دست آمده به تنهایی فاقد ارزش می باشد و در صورتی ارزشمند خواهد شد که با تحلیل و بررسی های تخصصی به بهبود روند فعالیت سایت شما منجر شود .

.:: منتظرتان هستیم ::.

مشاوره طراحی سایت کاملا رایگان از ما دریافت کنید

فراسایت یک پلتفرم طراحی سایت است که روند ساخت یک وبسایت را از 0 تا 100 برای شما در زمان کوتاهی خلاصه می کند!