آموزش رایگان 6 ابزار اصلی گوگل آنالیتیکس یا آنالیز (دوره 1399)

آموزش رایگان 6 ابزار اصلی گوگل آنالیتیکس یا آنالیز (دوره 1399)

آموزش رایگان 6 ابزار اصلی گوگل آنالیتیکس یا آنالیز (دوره 1399)

Google Analytics ابزاری خارق العاده است زیرا هر حدس و گمانی که نسبت به رفتار بازدید کنندگان از یک وب سایت دارید را از بین می برد. در این مقاله از فراسایت آموزش گوگل آنالیتیکس را در قالب 6 ابزار بسیار کاربردی آن بصورت رایگان آموزش خواهیم داد. نرخ تبدیل یکی از اولویت های اصلی بسیاری از وب سایت های بازاریابی است و مطمئناً Google Analytics -می تواند به شما در درک این موضوع که این تبدیل به چه صورت است کمک کند. همچنین می تواند در خصوص مشکلات دیگری که نسبت به تجربه کاربر وجود دارد  بی تأثیر نباشد.

آموزش گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس نه فقط  ابزاری برای بازاریابی وبسایت ها, بلکه برای بهبود شرایط نسبت به تمامی محصولات است ، این ابزار به طور دقیق به شما توضیح می دهد که عملکرد کاربران چگونه است ، از کجا می آیند ، چه مدت مشغول کار هستند و غیره. همه این موارد, سایر معیارهای نرخ تبدیل و نرخ حفظ مشتریان را نیز تحت تأثیر قرار داده است. گوگل آنالیز می تواند ابزاری پیچیده باشد ، اما اطلاعات و بینش گسترده ای را ارائه می دهد. بنابراین در این مقاله در مورد دو زیر مجموعه از آنچه شما می توانید از Google Analytics به عنوان یک طراح UX استفاده کنید صحبت خواهیم کرد: رفتار کاربر و قصد کاربر.

مفهوم نرخ تبدیل در گوگل آنالیتیکس: به معنی میزان درصد مخاطبین صفحه شما نسبت به فروش و دریافت خدمات/سرویس ها آن تعداد کاربر می باشد. فرمول دریافت نرخ تبدیل در گوگل به این صورت است:

نرخ تبدیل = فروش تقسیم بر تعداد مخاطبین ضرب در 100

بطور مثال اگر سایت شما 200 مخاطب داشته باشد و 20 فروش از آن 200 مخاطب حاصل شود. نرخ تبدیل شما بصورت زیر است:

20/200= 0.1

X

100 = 10%

و منظور از تبدیل نیز ” تبدیل مخاطبین و کلیک ها به فروش می باشد

بررسی رفتار کاربر توسط گوگل آنالیتیکس

به منظور بهبود تجربه کاربر ، باید درک درستی از رفتار کاربران داشته باشید. آنها در سایت شما چه می کنند؟ کجا می روند؟ اهل کجا هستند؟ با آموختن جنبه های مختلف رفتار کاربران از طریق Google Analytics ، به موارد و زمینه های نهانی پی می برید که بعدها میتوانید به آنها اشاره کنید و آنها را اولویت بندی کنید.

جریان رفتاری (Behavior Flow)

جریان رفتاری در Google Analytics ، صفحات, مسیر ها و حجم ترافیک بازدیدکنندگان که شامل مسیرهایی که بازدید کنندگان برای ورود و خروج از صفحات خاص انجام می دهند می شود را مشخص می کند. می توانید نمای کلی از گردش بازدیدکنندگان در یک صفحه خاص را مشاهده کنید. وقتی جریان رفتاری را نسبت به زمان صرف شده بازدیدکنندگان در وبسایت مقایسه می کنید ، می توانید به سرعت صفحاتی را شناسایی کنید که مانند یک پل یا قسمتی ازسایت عمل میکنند که بعدا قطب های تبدیل (فروش) شوند.

چگونگی گردش و حرکت افراد در سایت شما

بررسی جریان رفتاری افراد,  یک روش عالی برای تجزیه و تحلیل گشت و گذار کاربر فعلی شما در وبسایت برای بهینه سازی بیشتر است. به عنوان مثال ، می توانید تعداد صفحاتی را که بازدید کننده با آنها روبرو می شود بهینه سازی کنید تا به فرم انتخابی خود ، برای خریدن یا خواندن یک وبلاگ برسید. همچنین می توانید مشاهده کنید که بازدید کنندگان بین بسیاری از صفحه ها عقب جلو میکنند. این یک راه عالی برای تشخیص موارد گمراه کننده در تشخیص شما نسبت به رفتار کاربران در وبسایت شماست.

علاوه بر این ، جریان رفتاری صفحاتی را که لزوماً انتظار ندارید افراد از آن بازدید کنند ,مشخص می کند. به عنوان مثال ،می تواند مشخص کند كه بازدیدكنندگان شما برای گردش در قسمت ها و صفحاتی از وبسایت كه شما می خواهید، مشكل دارند ، و گاهی بیش از آنچه در ابتدا تصور می كردید به صفحاتی پیشبینی نشده ای علاقه مندند ، یا اینكه به سادگی ممكن است صفحاتی برای مشتری بسیار مهم تر از آنچه پیش بینی کرده اید باشد. این بدان معنی است که ممکن است شاید برداشت  شما نسبت به کاری را که بازدید کنندگان در واقع سعی می کنند در وبسایت شما انجام دهند اشتباه باشد.

بازدید کنندگان از کجا خارج می شوند؟

جریان رفتاری, بینش بسیار خوبی را به شما ارائه می دهد. نمونه ای از این امر, مشاهده این است که بازدید کنندگان سایت شما دقیقا کجا وبسایت را ترک می کنند, به ویژه در دفعات زیاد. این امر می تواند خوب و یا بد باشد و بدان معنی است که مردم همان گونه که شما می خواهید ازصفحه آخر که با عنوان “از اعتمادتان متشکریم” در نظر گرفته اید خارج می شوند. یا  بدان معنی است که آنها قبل از تبدیل و رسیدن به هدف خود ، سایت شما را ترک می کنند ، که این نشانگر برداشت ضعیف مشتری از عملکرد وبسایت شماست. این گونه می توانید پی ببرید که به هر نحوی مشکلی وجود دارد که آنها را از رسیدن به هدف خود متوقف می کند.

سؤالاتی که جریان رفتاری می تواند پاسخ آن ها باشد:

ابزار گوگل آنالیتیکس در خصوص جریان رفتاری به بسیاری از سؤالات شما پاسخ می دهد ، مانند:

بازدید کنندگان در کدام صفحه می مانند؟

در کدام قسمت از صفحات آن را ترک می کنند؟

گردش بازدید کننده در وب سایت چگونه به نظر می رسد: از کدام صفحات بازدید می کنند و به چه ترتیب؟

آیا تبدیل می شوند یا نه؟

اگر تبدیل نشده اند در کدام قسمت وبسایت را رها کرده اند؟

” با تجزیه و تحلیل دقیق جریان رفتاری ، طراحان می توانند  گشت و گذار کاربر در صفحات را بهینه سازند تا گام هایی منطقی و آسان و پر معنا برای ترغیب آن ها به سمت خرید بیشتر داشته باشند. ” – آل گومز

بررسی رویدادها

بررسی رویدادها یکی دیگر از ابزارهای شگفت انگیز در Google Analytics است زیرا به شما این امکان می دهد اقدامات غیرقابل مشاهده را مشاهده کنید. بررسی رویدادها, کلیک های خاص مانند دکمه های CTA ، لینک ها ،جهت یابی یا هر چیز دیگری که تعاملی است ، ردیابی میکند. به عبارت ساده ، ردیابی رویدادها به شما کمک می کند تا بفهمید که آیا افراد با یک عنصر تعاملی مشخص شده در طراحی سایت شما ارتباط برقرار می کنند یا خیر.

شما باید خودتان آنها را تنظیم کنید ، امااین کار ارزشش را دارد. به عنوان مثال ، می توانید تست کنید که آیا دکمه یا استراتژی جدید CTA عملکرد خوبی دارد یا خیر. همچنین این یک ابزار فوق العاده است برای چک کردن این که دانلود آیتم ها با موفقیت انجام شده است یا نه. برای چک کردن نمایش ویدیو ها ، تبلیغات کلیکی و تعامل پاپ آپ ها بسیار عالی است.

با بررسی رویدادها می توانید هر چیز و هر آنچه که یک بازدید کننده یا یک کاربر می تواند روی آن کلیک کند ، پیگیری کنید.

بررسی رویدادها را در مقایسه با جریان رفتار

حتما باید اطلاعات مربوطه به بررسی  رویدادها را با جریان رفتاری خود مقایسه کنید تا دیدگاه فوق العاده ای از نحوه بازدید کاربران از وبسایت و یا جریان رفتاری آنها داشته باشید تا ببینید توانسته اید توجه آنها را جلب کنید یا نه.

مخاطبان

برخی از طراحان سایت,  بخش مربوط به ویژگیهای مخاطبان در گوگل آنالیتیکس را به عنوان “بهترین دوست طراح UX” توصیف می کنند ، چرا که به شما این امکان را می دهد تا اطلاعات کاملی از بازدید کنندگان داشته باشید و بدانید آنها دقیقا چه کسانی هستند. بازدید مخاطبان, جزئیات قابل توجهی از قبیل مکان بازدیدکنندگان ، آمار جمعیتی مانند جنسیت آنها و حتی دستگاهی که برای بازدید از سایت شما استفاده می کنند را به شما می دهد.

علاوه بر این ، این قسمت جایی است که می توانید نه تنها دستگاه ها ، مرورگرها یا سیستم عامل هایی که بازدید کنندگان شما از آنها استفاده می کنند چک کنید, بلکه اندازه صفحه مرورگرهای آنها را نیز میتوانید ببینید. به این روش فکر کنید ، فقط به این دلیل که بازدید کننده شما مانیتور 1200 x 1200 پیکسل دارد ، به این معنی نیست که آنها از مرورگر خود به صورت تمام صفحه استفاده می کنند. این مهم در طراحی,  برای تجربه کاربر,  بهترین است.

ابزار مخاطب می تواند به جزئیات زیادی بپردازد ، که اطلاعات روشنی در مورد چگونگی درک بهتر مخاطبان و اینکه آنها چگونه دوست دارند با اینترنت مشغول شوند به شما می دهد.

پیدا کردن الگوهای کاربردی در مخاطبان

پرداختن به مخاطبان می تواند به شناسایی انواع مختلفی از الگوها در بازدید کنندگان کمک کند. به عنوان مثال ، می تواند نمونه ای از بازدید کنندگان در شب یا صبح زود را نشان دهد. این امر مهمی است چرا که به شکل گیری ذهن بازدید کننده کمک می کند ومی تواند به تیم شما کمک کند تا تجربه کاربری بهتر و کمپین های بازاریابی بهتری نیز داشته باشد. اگر دقت کنید متوجه می شوید که اکثر بازدید کنندگان اوایل بعد از ظهر تبدیل می شوند یا این که اکثرا آخر هفته ها تبدیل نمی شوند. ازاین امر استفاده کنید تا زمان بیشتری برای فعالیتهای بازاریابی خود داشته باشید. بله ، شما مجبورید بیشتر تحقیق کنید که چرا این الگوهای وجود دارد ، اما ویژگی مخاطبان گوگل آنالیتیکس اولین قدم برای شناسایی و مشاهده این الگوهای است.

به دنبال فرصت در میان الگوهای مخاطبان

همه این الگوهای فرصت هستند. چرا که به شما این امکان را می دهند که یک تجربه کاربری بسیار منحصر به فرد ایجاد کنید. به عنوان مثال ، اگر متوجه شدید بسیاری از بازدید کنندگان شما از یک دستگاه خاص یا اندازه پنجره مرورگر یکسان استفاده می کنند ، فرصتی برای آزمایش محتوای خاص یا طرح بندی خاص دستگاه است یا این که می تواند فرصتی برای آزمایش اپلیکیشن های بومی باشد.

ایده عالی دیگر این است که تعیین کنید مخاطبان شما از کشوریا منطقه ای که انگلیسی زبان اصلی آنها نیست آمده اند یا خیر. این همچنین فرصتی برای بازنویسی مطالب به ساده ترین شکل ممکن است ، یا شاید حتی آن را به زبان مادری آنها بنویسید.

مقایسه مخاطبان نسبت به معیار ها

بدون شک مخاطبان ابزارمفیدی هستند . این امر به شما قدرت بررسی  زیر مجموعه های مختلفی از مخاطبان را می بخشد و همچنین می توانید مخاطبان ثانویه خود را نیز شناسایی کنید. پروفایل ها و الگوهای مختلف مخاطبان را که در مقابل معیارهایی مانند نرخ تبدیل و جریان رفتاری یا ردیابی رویدادها پیدا کرده و مقایسه کنید تا به درک عمیق تری از آنچه که برای بازدید کنندگان کارساز یا مخرب است استفاده کنید.

با استفاده از Google Analytics به مقصود کاربران پی ببرید

منظور از پی بردن به مقصود کاربران با استفاده از Google Analytics چیست ؟ در واقع منظور استفاده از ابزاری است که به وسیله آن پی میبرید که چرا مردم تصمیم می گیرند در وهله اول از وب سایت شما بازدید کنند. پاسخ این سوالات را خواهید یافت:

بازدید کننده ها سعی در تحقق بخشیدن چه هدفی را دارند؟

آنها به دنبال چه اطلاعاتی هستند؟

آنها سعی در انجام چه کاری دارند؟

متأسفانه گوگل آنالیتیکس نمی تواند چیزی را برای شما هجی و ترجمه کند. تفسیر اطلاعات ، یافتن و تحلیل الگوها و غیره بر عهده شماست. با این حال ، این اطلاعات در حمایت  یا نقض کردن  تئوری ها مفید هستند. این امر به شما کمک می کند با یافتن فرصت های جدید برای بهبود ، مانند اجرای تست های A / B ، موارد جدیدی را تدوین کنید.

بازدید صفحه

به تعداد بازدید صفحات نگاهی بیندازید تا ببینید که چند بار از صفحه شما بازدید می شود.هنگامی که تعداد کل بازدیدهای صفحه را در برابر بازدید صفحه هایی که عملکرد متفاوتی با بقیه دارند مقایسه می کنید ، می توانید بفهمید بازدید کنندگان چندین بار به محتوا نگاه می کنند یا خیر. هنگام بازگشت ، این مسئله را با یک بار دیگر مقایسه کنید ، و می توانید تصویر بهتری از رابطه بازدید کننده با محتوای خود بدست آورید. به عنوان مثال ، ممکن است یک پست یا وبلاگ به مرور زمان یک منبع قابل اعتماد برای بازدید کننده داشته باشد ، در صورتی که هر چند هفته مجدداً از آن بازدید کند. آیا ممکن است آنها قبل از اینکه تبدیل شوند ، چندین بار از صفحه ی هدفشان مجدداً بازدید کنند؟ این اغلب در مورد خریدهای گران قیمت که مشتریانی که نیاز به اعتماد بیشتر دارند یا این که مردد هستند اتفاق می افتد.

بازدید صفحه و میزان درگیری یک کاربر با آن

بله ، بازدید صفحه یک راه خوب برای سنجش میزان درگیر شدن کاربر با آن است. شما می توانید این کار را با بررسی بازدید از یک صفحه در برابر اهداف و نرخ تبدیل آن انجام دهید. هنگامی که بازدیدهای صفحه ، جریان های رفتاری و نرخ تبدیل را مقایسه می کنید ، می توانید تعیین کنید که افراد به طور مکرر از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل می شوند ،چرا که  آنها نمی توانند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند. این مطمئناً یکی از دلایل عمده عدم تبدیل بازدید کنندگان است .

داشتن بازدید صفحه بالا و نرخ تبدیل پایین عالی نیست ، اما الگویی است که ارزش شناسایی را دارد. این فرصتی است برای بررسی و رفع مواردی که از طریق بازدید کننده به دست می آورید که می تواند به آسانی یک لینک خراب و یا یک پیچیدگی و جهت یابی ضعیف همراه با یک نسخه گیج کننده از آن باشد.

و به همین دلیل Google Analytics بسیار با ارزش است. این امکان را می دهد تا شما الگو را در بازدید کنندگان واقعی سایت خود مشاهده کنید. به اطلاعات نگاه کنید و آن را بیشتر تجزیه و تحلیل کنید تا بفهمید وب سایت شما چگونه روی بازدید کنندگان تأثیر می گذارد.

ضریب بازگشت

ضریب بازگشت به طور مشخص مربوط به درصد کاربرانی است که وارد سایت شما شده اند و بدون هیچ کلیکی در قسمتی دیگر از آن خارج شده اند. ضریب بازگشت بالا و پایین می تواند به معنای چیزهای مختلف باشد. به عنوان مثال ، ضریب بازگشت بالا در لندینگ پیج می تواند نشانگر عدم انتخاب یا پیشنهادی با اهداف ضعیف باشد. اگر فرم انتخاب کار نمی کند ، جای تعجب نیست که نرخ ضریب بازگشت شما زیاد است ، و این یک اصلاح ساده تر از بازگشت دوباره صفحه کل به صفحه فرود شما است. به طور کلی ، ضریب بازگشت نشانگر خوبی از عملکرد صفحه فرودست ، به ویژه برای فعالیت های PPC.

وقتی ضریب بازگشت بالا باشد

ضریب بازگشت بالا می تواند چیز خوبی باشد ، به خصوص وقتی که نرخ تبدیل بالایی نیز دارید. این اطلاعات همچنین می تواند حاکی از این باشد که پیج شما افرادی را که جزئی از مخاطبان هدف شما نیستند ، سریعا دور می کند ، که در واقع خوب است. دلیل این امر این است که صفحه به طور مؤثری منجر به هدایت شما می شود. وقتی صحبت از خدمات مستقر در لندینگ پیج است ، این امر در طولانی مدت موجب صرفه جویی در هزینه شما می شود ، زیرا می توانید به جای هدر رفتن وقت اضافی و یا با اهدافی که برای شما واجد شرایط نیستند ، روی تبدیل بیشتر ارائه اهداف واجد شرایط بیشتری تمرکز کنید.

بسته به اهداف خاص وب سایت شمایا صفحات شخصی ، ضریب بازگشت بالا می تواند نشانگر این باشد که افراد اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کرده اند. با این حال ، این صفحه نتوانست آنها را علاقه مند کند تا اهداف بیشتری را در پیج دنبال کنند یا اینکه تبدیل شوند. این امر به ویژه در مورد وبلاگها یا سایتهای اطلاع رسانی صدق می کند. یک بازدید کننده ممکن است اطلاعات دقیق مورد نظر خود را دریافت کرده باشد ، اما دنبال کردن این صفحه بدون CTA ، بدون پیشنهاد انتخابی یا لینکی با محتوای اضافی خاتمه یافته است. در این حالت ، برای جابجایی بخش تصویر رهبر یا بخش ارسال وبلاگ های مرتبط ، باید این صفحه مجدداً تغییر یابد.

در آخر گوگل آنالیتیکس به شما ابزارهایی را ارائه می دهد که در نسل جدید مارکتینگ و برندینگ مطمئناً به آن ها نیاز خواهید داشت چون بررسی داده ها و استفاده از نتایج این داده ها قادر به ایجاد تغییرات چشمگیری در تجارت و سایت شما خواهد بود. اما مجموعه فراسایت به گوگل آنالیتیکس کفایت نکرده و از چندین ابزار و آنالیزور دیگر نیز استفاده می کند که برخی از آن ها پریمیوم و برخی رایگان می باشند. مطمئناً در مطالب آینده، ابزارهای مرتبط و کاربردی دیگر را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

.:: منتظرتان هستیم ::.

مشاوره طراحی سایت کاملا رایگان از ما دریافت کنید

فراسایت یک پلتفرم طراحی سایت است که روند ساخت یک وبسایت را از 0 تا 100 برای شما در زمان کوتاهی خلاصه می کند!